Turbine

Un turbocompresor este in esenta un compresor de aer actionat de gazele de esapament. Gazele de esapament care parasesc sistemul de evacuare a motorului, dar sunt indreptate in rotorul turbinei. Aceasta, la randul sau, conduce axul turbosuflantei care antreneaza roata compresor. Roata compresor a turbosuflantei impinge cu forta aerul in motor. Deoarece aerul comprimat contine mai mult oxigen creaza conditii mai bune pentru procesul de ardere. Oxigenul suplimentar poate fi colaborat cu suplimentul de combustibil folosit pentru a creste puterea motorului, sau in cazul motoarelor diesel pentru o ardere mai buna. Turbosuflanta reduce semnificativ cantitatea de poluanti de la motor si a imbunatateste manevrabilitatea.

Cu cresterea presiunii aerului, creste si temperatura lui. O temperatura mai mare inseamna o densitate mai mica, ceea ce inseamna ca cilindrul primeste mai putin oxigen decat daca temperatura aerului ar fi fost mai mica. Pentru a spori eficienta procesului de ardere si a raci aerul din turbosuflanta se utilizeaza intercoolerul.



Turbocompresoarele sunt proiectate sa functioneze peroade indelungate de timp, dar ele se pot defecta din o serie de cauze:

  • Patrundere corpuri straine in carcasa turbinei sau a compresorului. Obiectele, chiar de mici dimensiuni care ajung la turbosuflanta, la viteza mare de rotatie a acesteia (150.000 rot/min), cauzeaza defectiuni serioase palelor compresorului sau turbine si conduc la creearea unui dezechilibru. Materialele de garnitura, obiectele straine venite prin filtrul de aer, valve sau materialul din care acestea sunt confectionate, coji de pe distribuitor (rugina) pot dauneaza turbosuflantei.
  • Alimentarea defectuoasa cu ulei. Aceasta defectiune poate fi cauzata de folosirea unui ulei necorespunzator, de defectiunile pompei de ulei, de inlocuirea incorecta a garniturilor sau de calitatea scazuta a uleiului.Toate acestea duc la o uzura permanenta si definitiva a componentelor de metal din interiorul turbosuflantei, la cresterea temperaturii urmate apoi de fisuri si transfer de material.
  • Contaminarea uleiului. In cazul in care uleiul este contaminat este afectat in pricipal sistemul de lagare, axial si radial, al turbosuflantei. Contaminarea uleiului este cauzata de schimbul acestuia la intervale mari de timp si de intertinerea precara a autovehiculului.
  • Sistem de evacuare infundat. Aceasta defectiune este cauzata de colmatarea catalizatorului sau filtrului de particule



Intretinerea turbosuflantelor

  • Dupa pornirea autovehicolului, accelerarea motorului este recomandata doar dupa ce presiunea uleiului a fost stabilizata. Turarea motorului imediat dupa pornire poate forta turbosuflanta sa functioneze la viteza maxima inainte ca lagarele sa poata fi lubrifiate adecvat. Functionarea unei turbosuflante cu lubrifiere insuficienta poate provoca uzura lagarelor. Repetarea acestei greseli poate conduce la defectarea prematura a turbosuflantei.
  • Oprirea motorului sa va face numai dupa scaderea turatiei la relanti. Turbosuflanta functioneaza la viteze si temperaturi constante care sunt mai mari decat cele ale celorlalte categorii de componente ale motorului. Atunci cand un motor functioneaza la capacitate/turatie maxima, viteza si temperatura turbosuflantei sunt de asemenea la maxim. Pot aparea probleme ale motorului sau turbosuflantei atunci cand motorul aflat la turatie maxima este oprit brusc.
  • La temperaturi scazute si in cazul in care vehiculul nu a fost utilizat pentru o perioada mai lunga de timp, presiunea normala a uleiului motorului si curgerea acestuia sunt afectate. In aceste conditii motorul trebuie pornit si lasat in starea de repaos pentru cateva minute, pentru a permite intregului sistem sa ajunga la temperatura de lucru iar uleiul la vascozitatea normala, inainte de a intra in sarcina.
  • Trebuie evitate perioadele lungi de repaos ale motorului. Combinatia de presiune scazuta din turbina si compresor si rotatia mica a axului turbosuflantei poate permite uleiului sa se prelinga peste segmenti in turbinasau in compresor. Acest lucru poate produce uzuri in carcasa lagar in zona de etansare a segmentilor si poate avea efecte negative asupra rotorului.